Elektrikli araçlar hakkında yanlış bilinenler
Birçok kullanıcıya göre, elektrikli otomobiller hala geleceğin araçları. Halbuki çok sayıda elektrikli araç şuanda yollarda ve çok daha fazlası da piyasaya çıkmak için hazırlanıyor. Yani bu gelecek çoktan gelmiş veya düşündüğünüzden daha yakın zamanda gelecek olabilir. Konular arabalar olduğunda ise herkes bir noktada uzmanlığını ilan ediyor. Bu yüzden de ortalıkta elektrikli arabalar hakkında çok fazla yanlış bilgi dolaşıyor. İşte elektrikli arabalar hakkında en çok rastlanan yanlış bilgiler.
Türkiye’de otomobillerin günde ortalama 35 km yaptığı biliniyor. En düşük menzilli elektrikli araçlar bile neredeyse bu mesafenin 4 katını rahatlıkla yapabiliyorlar. Örnek vermek gerekirse Nissan Leaf, tam şarjlı bataryası ile 240 km yol gidebiliyor. Chevrolet Bolt bu konuda daha da iddialı: 380 km.
Tesla’nın bu yıl piyasaya çıkacak olan Roadster aracının ise tam depoyla 1000 km gideceği söyleniyor.
Aslında elektrikli araçlar genel olarak benzinli araçlardan hızlıdır. Bunun sebebi elektrik motoru o an kullanılabilir durumda olan torkun hepsini anında üretir. Bu sayede elektrikli araç sürücü gaz pedalına bastığı anda araçtan ani bir tepki alır.
Hatta en üst seviyeye bakarsak Tesla Model S, 0-100 km’yi yaklaşık 2-2,5 saniyede yapıyor.
Etrafta sıklıkla gördüğünüz çarpışma testi videolarını bazı elektrikli araçlar için görememiş olabilirsiniz. Özellikle Amerika’da bunlar düşük hacim araç sınıfında oldukları için her biri test edilmiyor. Fakat test edilenlerinde oldukça iyi sonuç verdiğini biliyoruz. Örneğin Chevrolet Bolt NHTSA’nın testlerinden beş üzerinden beş aldığını biliyoruz. Tesla’nın bütün araçları da öyle.
Elektrikli motorlar baterilerdeki kimyasal enerjinin %75’ini tekerleklere güç vermek için kullanılıyor. Karşılaştırmak gerekirse içten yanmalı motorlarda bu oran %20’lere kadar düşüyor. Daha iyisi, elektrikli araçların arkasında atmosfere gaz salan bir egzoz yok. Tabii bazı kişiler bunların hala dolaylı yoldan doğayı kirlettiğini savunuyor. Elektrikli araçların çalışması için santrallerde elektrik üretiliyor ve bu üretim çevre kirliliğine yol açıyor argümanı, en sık duyulan argüman.
Özellikle yakıt fiyatları düşünüldüğünde, elektrikli araçlar çok daha uygun fiyatlarla kullanılıyor. Özellikle bu konuda çığır açan Tesla’yı örnek alırsak, yaklaşık 20.000 km yol yapması için 500 dolarlık bir elektrik harcaması yeterli oluyor. Aynı kilometreyi benzin ile yapıldığında neler olacağını da siz hesaplayabilirsiniz.
Elektrikli araçların bakımı ve onarımı içten yanmalı motorlara sahip araçlara göre çok daha uygun fiyatlara geliyor. Elektrikli araçlar diğer araçlar gibi periyodik yağ ve parça değişimi gerektirmez. Tabii bir de hareket eden daha az parça olduğu için bu daha az hata ve daha az onarım demek.
Amerika’da çoktan aşılan bu sorun ülkemizde de hızla gelişiyor. Boğaziçi Üniversitesi'nin gerçekleştirdiği Türkiye Ulaştırma Sektöründeki Elektrikli Araçların İklim Değişikliği ve Elektrik Talebi Etkileri Projeksiyonunda 2022 yılında Türkiye’de elektrikli araçların sayısının 140 bine, şarj istasyonlarının sayısının ise 15 bine ulaşacağı öngörülüyor.
Elektrikli araçların bataryaları ortalama 8 yıl ya da 150.000 km için garantili oluyorlar. Konu hakkında yapılan yayınları incelersek, Amerika ve Avrupa’da taksi olarak kullanılan Nissan Leaf modellerinin 200.000 km yaptıktan sonra bile batarya ömürlerinin %75’ini korudukları görüldü. 320.000 km’den fazla yapan bir Tesla sürücüsü, bataryasının hala %90’ın üzerinde güce sahip olduğunu belirtti.
Yapılan bir araştırmaya göre gelişmiş ülkeler herhangi bir yeni güç santrali inşa etmeden milyonlarca elektrikli arabanın trafiğe çıkmasını sağlayabilir. Özellikle birçok yeniden şarj faaliyetinin gece yapılacağını da düşünürsek, kimse bunun bir probleme dönüşeceğini düşünmüyor.
İçten yanmalı motor bulunduran araçlara göre oldukça sessiz olan elektrikli araçları fark etmek biraz daha zor olabilir. Bu yüzden Avrupa Birliği bir yasa geliştirdi. Avrupa’da faaliyet gösteren elektrikli araçların artık yapay bir motor gürültüsü bulundurması zorunlu olacak.
Birçok kullanıcıya göre, elektrikli otomobiller hala geleceğin araçları. Halbuki çok sayıda elektrikli araç şuanda yollarda ve çok daha fazlası da piyasaya çıkmak için hazırlanıyor. Yani bu gelecek çoktan gelmiş veya düşündüğünüzden daha yakın zamanda gelecek olabilir. Konular arabalar olduğunda ise herkes bir noktada uzmanlığını ilan ediyor. Bu yüzden de ortalıkta elektrikli arabalar hakkında çok fazla yanlış bilgi dolaşıyor. İşte elektrikli arabalar hakkında en çok rastlanan yanlış bilgiler.
YANLIŞ 1. "Elektrikli araçların menzili düşük olur."
Türkiye’de otomobillerin günde ortalama 35 km yaptığı biliniyor. En düşük menzilli elektrikli araçlar bile neredeyse bu mesafenin 4 katını rahatlıkla yapabiliyorlar. Örnek vermek gerekirse Nissan Leaf, tam şarjlı bataryası ile 240 km yol gidebiliyor. Chevrolet Bolt bu konuda daha da iddialı: 380 km.
Tesla’nın bu yıl piyasaya çıkacak olan Roadster aracının ise tam depoyla 1000 km gideceği söyleniyor.
YANLIŞ 2: "Elektrikli araçlar golf aracı kadar yavaştır."
Aslında elektrikli araçlar genel olarak benzinli araçlardan hızlıdır. Bunun sebebi elektrik motoru o an kullanılabilir durumda olan torkun hepsini anında üretir. Bu sayede elektrikli araç sürücü gaz pedalına bastığı anda araçtan ani bir tepki alır.
Hatta en üst seviyeye bakarsak Tesla Model S, 0-100 km’yi yaklaşık 2-2,5 saniyede yapıyor.
YANLIŞ 3: "Elektrikli araçlar güvenli değil."
Etrafta sıklıkla gördüğünüz çarpışma testi videolarını bazı elektrikli araçlar için görememiş olabilirsiniz. Özellikle Amerika’da bunlar düşük hacim araç sınıfında oldukları için her biri test edilmiyor. Fakat test edilenlerinde oldukça iyi sonuç verdiğini biliyoruz. Örneğin Chevrolet Bolt NHTSA’nın testlerinden beş üzerinden beş aldığını biliyoruz. Tesla’nın bütün araçları da öyle.
YANLIŞ 4: "Elektrikli araçlar o kadar da çevre dostu değil."
Elektrikli motorlar baterilerdeki kimyasal enerjinin %75’ini tekerleklere güç vermek için kullanılıyor. Karşılaştırmak gerekirse içten yanmalı motorlarda bu oran %20’lere kadar düşüyor. Daha iyisi, elektrikli araçların arkasında atmosfere gaz salan bir egzoz yok. Tabii bazı kişiler bunların hala dolaylı yoldan doğayı kirlettiğini savunuyor. Elektrikli araçların çalışması için santrallerde elektrik üretiliyor ve bu üretim çevre kirliliğine yol açıyor argümanı, en sık duyulan argüman.
YANLIŞ 5: "Elektrikli araçlar benzinlilere göre daha tasarruflu değil."
Özellikle yakıt fiyatları düşünüldüğünde, elektrikli araçlar çok daha uygun fiyatlarla kullanılıyor. Özellikle bu konuda çığır açan Tesla’yı örnek alırsak, yaklaşık 20.000 km yol yapması için 500 dolarlık bir elektrik harcaması yeterli oluyor. Aynı kilometreyi benzin ile yapıldığında neler olacağını da siz hesaplayabilirsiniz.
YANLIŞ 6: "Elektrikli araçların bakım ve onarım maliyetleri yüksek."
Elektrikli araçların bakımı ve onarımı içten yanmalı motorlara sahip araçlara göre çok daha uygun fiyatlara geliyor. Elektrikli araçlar diğer araçlar gibi periyodik yağ ve parça değişimi gerektirmez. Tabii bir de hareket eden daha az parça olduğu için bu daha az hata ve daha az onarım demek.
YANLIŞ 7: "Elektrik şarj istasyonlarının sayısı az."
Amerika’da çoktan aşılan bu sorun ülkemizde de hızla gelişiyor. Boğaziçi Üniversitesi'nin gerçekleştirdiği Türkiye Ulaştırma Sektöründeki Elektrikli Araçların İklim Değişikliği ve Elektrik Talebi Etkileri Projeksiyonunda 2022 yılında Türkiye’de elektrikli araçların sayısının 140 bine, şarj istasyonlarının sayısının ise 15 bine ulaşacağı öngörülüyor.
YANLIŞ 8: "Elektrikli araçların batarya ömürleri kısa olur."
Elektrikli araçların bataryaları ortalama 8 yıl ya da 150.000 km için garantili oluyorlar. Konu hakkında yapılan yayınları incelersek, Amerika ve Avrupa’da taksi olarak kullanılan Nissan Leaf modellerinin 200.000 km yaptıktan sonra bile batarya ömürlerinin %75’ini korudukları görüldü. 320.000 km’den fazla yapan bir Tesla sürücüsü, bataryasının hala %90’ın üzerinde güce sahip olduğunu belirtti.
YANLIŞ 9: "Elektrik şebekeleri yüzbinlerce aracın yükünü taşıyamayacak."
Yapılan bir araştırmaya göre gelişmiş ülkeler herhangi bir yeni güç santrali inşa etmeden milyonlarca elektrikli arabanın trafiğe çıkmasını sağlayabilir. Özellikle birçok yeniden şarj faaliyetinin gece yapılacağını da düşünürsek, kimse bunun bir probleme dönüşeceğini düşünmüyor.
YANLIŞ 10: "Elektrikli arabalar tehlikeli derecede sessizdir."
İçten yanmalı motor bulunduran araçlara göre oldukça sessiz olan elektrikli araçları fark etmek biraz daha zor olabilir. Bu yüzden Avrupa Birliği bir yasa geliştirdi. Avrupa’da faaliyet gösteren elektrikli araçların artık yapay bir motor gürültüsü bulundurması zorunlu olacak.